Sunday, May 10, 2009

wasiat Rasullullah S.A.W

RASULULLAH SAW ada menyampaikan pesanan dan wasiat kepada isteri, anak, kaum kerabat, dan umat Islam seluruhnya. Namun antara wasiat yang menarik dan boleh dijadikan bahan renungan bersama ialah wasiatnya kepada menantu baginda, Saidina Ali Abu Talib.
1. Takutilah engkau daripada memasuki tempat mandi tanpa memakai kain separas pinggan. Bahawasanya barang siapa memasuki tempat mandi tanpa memakai kain separas pinggan, maka dia mendapat laknat.
2. Janganlah engkau memakai cincin di jari telunjuk dan di jari tengah. Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut.
3. Peliharakanlah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu dumba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajibkan ke atasnya seksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya ke pintu syurga.
4. Takutilah engkau daripada berbantah-bantah dan berkelahi dengan maki-hamun dan sumpah-seranah. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan.
5. Perbaikkanlah perhubungan diantara penduduk sekampung dan ahli rumah engkau. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau...
Renung-renungkanlah....

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: