Thursday, February 28, 2013

# 2: Internship



assalamualaikum wbt,

alhamdullilah,hampir sebulan aku menjalani latihan praktikum. dan selama itu jugakla, so many things happen. oh! banyak sangat pelajaran yang aku terima setakat ini. tapi,apa yang aku lalui ini kebanyakkan perkara yang tidak aku gemari iaitu matematik, IT, fizik, kimia, bidang enginering.

Tapi,itulah hakikat yang aku kena belajar sekarang dalam manage planning gas. uh! produk bukan lagi produk yang aku jual-jual dulu zaman study marketing.my boss said " you kena improve dari bidang IT" .insyallah!. aku pun masih merangkak.boss kata, bila aku dah expert semua ini. satu kelebihan untuk aku, sebab lagi cun kalau budak marketing pandai IT. yela, dulu mana aku belajar microsoft Excel more details. setakat masuk nombor tuh tau la. yang lain aku tak tau dah..T.T .Alhamdullilah, semua staff baik sangat . banyak beri tunjuk ajar. takda yang garang, semuanya berhemah.


secara kesimpulannya, semuanya memang relate dengan marketing dari segi service marketing, supply chain management, salesmanship .alhamdullilah, basic marketing concept still same. cuma dari segi aliran gas semua , kapasiti gas, tangki, permintaan gas dari pelanggan, penerimaan produk dari offshore. so, many things i learned dan macam-macam lagi.itu belum lagi dari segi compressor untuk compress fluid. macam-macam.rasa dah jadi chemical engineer pun ada jugak.cuba bayangkan produk itu adalah gas..huhu. bukan jenis produk yang seketul,ketul.. tetibe dah belajar sket tentang isipadu gas bagai.

sesuatu yang aku tak pernah belajar,
sesuatu yang tak pernah aku tahu,
sesuatu yang tak pernah aku suka,

kini,
mulai bertatih meminati semuanya.kerana alam praktikum satu pengalaman yang amat berharga. lagi pulak, bila rezeki Allah memilih aku disini .=)



Lihat,
Alam ini luas.
Rahmat Allah sangat luas,
Ilmu Allah sangat luas.
Makin banyak yang kita belajar,
Semakin terasa diri ini begitu kerdil sekali.

Belajar kerana Allah.
Bismillahirahmanirahim,
Terima Kasih kerana memilih aku! =)



-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: