Wednesday, August 24, 2011

cuit-cuit Bazaar Ramadhan.

assalamualaikum.

Ha,aku nak cerita tentang aku kerja kat Bazaar Ramadhan kat rumah aku.act,aku bukan nak kerja pun.tapi,kebetulan rasa rajin nak tolong gerai jiran aku.adalah dekat seminggu lebih dah aku kerja.aku kerja dengan kakak aku,Aida.anak jiran aku,kawan baik aku dari kecik nama Wanie.


Kitaorang jual macam-macam antaranya yang ramai datang beli Nasi Kerabu,Nasi Dagang,Bubur Lambuk,Rojak Ayam,Laksa Penang,Laksa Terengganu,Pengat Pisang,Sira Pisang,Kuih Melaka,Puteri Mandi,Koleh Kacang,Putu Ayu,Agar-agar santan,agar-agar merah,Puding Sekaya,Puding Karamel,Puding Buih,Roti Jala.entahla,banyak sangat la.hihi.


Mulanya kena hafal jugak harga kuih tuh semua.mana nak ingat semua.Nak kata kerja tuh tak jugak,aku macam tolong suka-suka aje la.nak dijadikan cerita,masa hari pertama aku berniaga tuh.aku cuak jugak kan.yelah,sampai berpeluh tangan aku nak bagi duit balik,kena pulak customer hensem..eh!!bukan,maksud aku sebab nak taruk kuih dalam plastik,bungkus lagi kan kena buat on da spot,pasal tuh ketar-ketar.malu pun ada.segan pun ada.


Aku bukan biasa jual-jual ini.jual barang katalog pernahla.sebab aku kan suka masuk MLM.setakat ini adalah 2 MLM aku,Avail Beauty & HR Marketing.satu lagi Avon(tak aktif)..haha~Dah tak aktif dah MLM aku,dulu masa semester 2, bonusnya boleh la jugak belanja aku semua,sampai boleh jimat PTPTN aku.sejak sem 3 malas dah!....hihi.nanti la kalau rajin,aku start semula sem depan.


Berbalik kepada yang asal,aku sebenarnya suka sangat bila dah dapat tolong orang berniaga ini,dapatlah jugak kenal dunia luar..eh!!haha..maksud aku gelagat orang Dungun ini.tapi,ramai aje pelanggan dari student,Uitm dan Politeknik.alah,panggil aku kakak..dush!!..padahal macam sebaya pun ada.wat tak tahu aje la.haha.Masa hari kedua aku kerja tuh,jumpa Datul budak UUM..


aku:eh!atul..tetibe datang sini?orang mane erk?aku lupa.
Datul:weyh!..aku orang Dungun aje la..haha.kampung Gong Pasir.
Aku:HAHAHA!...aku kat  Alur Tembesu ini aje.rumah aku belakang ini aje.jalan kaki pun boleh.


Bla.bla.bla.borak ape entah.sampai lupa aku tengah berniaga..haha..itu kelemahan aku.lupa dimana aku berpijak.ngee!..tetibe je,dengan suara kakak aku:


“Sopa kalau dah bercakap x ingat menda dah tuh”


Haha!stop cakap dengan Atul.aku eksaited la jumpa dia.yela kan,tetibe jumpa budak UUM kat Dungun ini.haha~Macam-macamlah aku ini,eleh kakak aku pun same,jumpa kawan PLKN dia masa tuh,takpe je.pastu senyum-senyum..(rekaan)haha..


Aida:sopa,tuh kawan PLKN aku.
Aku:mane?
Aida:dengan awek dia tuh.
Aku;tak nampak pun.nama dia ape?
Aida:Farid..
Aku:oh!..farid PLKN la kita sebut..tertukar kang..@_@


Itulah bila dah kerja dengan kakak aku ini,macam-macam kitaorang nampak..haha!~~eksaited.tapi,ada orang cam jugak muka aku dengan kakak aku lain.



Kawan:eh,tuh sape?
Aku:kakak aku.
Kawan:apesal lain.tipu kan?
Aku:ehhh!!betol la.muka kitaorang lain.
Kawan:uh!x caye..


Wawawa!rasa nak nanges aje.rasa nak amek surat beranak kat rumah..hahaha!!.Kalau kenalan jiran aku yang datang pelanggan tanya macamnie:


Pelanggan:ni sape?baru nampak skang?
Jiran:oh!.ini menantu..haha!~
Aku:menantu hantu la..haha~


Ayah Ngah ini kadang boleh tahan jugak lawaknya.biasalah orang dah berumur.aku gelak aje.tapi,yang best,diorang ini baik Ayah Ngah & Ngah sangat berhati mulia,dahla bagi duit,pastu suruh pilih makanan apa nak bawak balik..hehe..Malu tapi mahu..eh!!haha~disebabkan kitaorang malu,Ngah yang tolong letakkan dan  bungkuskan untuk aku & aida.


Amek aje la.rezeki jangan ditolak kan?hihi.ada jugak aku jumpa cikgu sekolah rendah aku,kawan masa sekolah rendah la..macam-macam.sukee la,jumpa ramai orang.Ha,petang tadi nak dijadikan cerita kakak aku la punya pasal suka sebut pasal Farid PLKN dia tuh.


Aida:sopa,tuh farid?
Aku:mane?yang bawak anak tuh ke?arituh tak perasan la.
Aida:yela.
Aku;aik??ada anak?arituh bawak awek?@____@
Aida:bukan farid tuh.farid kawan kau tuh la..sama kan?
Aku:@____@..mane ada.~dia satu dalam sejuta je..(rekaan.haha)
Aida:ce tengok kan dia pakai spek.
Aku;ohh..iras sket-sket aje la.@_____@



Tak fokus aku nak berniaga .ehh!!.Macam tuh la hari-hari.kadang tuh,kalau nak start cakap skit dengan kakak aku dengan Wanie mesti bisik-bisik.dahla bulan puasa.ish!haha..Kalau aku malas nak cakap,aku gtau la macamnie.


“eh!bulan puasa ini,aku xsuka gosip2..”haha~


Tapi, sebenarnya aku penat giler berniaga ini,macam nak patah tulang belakang aku.kena pulak aku kan dulu hampir nak kena sakit buah pinggang.macam susah la sket.mana boleh berdiri lama-lama.tapi,skang dah sihat tak macam dulu la,tapi terasa lagi la.sebab tuh aku cepat letih sket.macam orang tua je..haha~Skang dah kuat,tak makan Maggi dah..hehe.


Ha,jiran aku kata nanti dia nak berniaga sampai malam raya.insyallah,kalau takda halangan ke,aku tolong lah sampai minggu depan.tu pun kalau nanti tak kantoi dengan abang sulong aku.dia bukan suka kalau adik-adik dia buat menda yang menyusahkan diri.sungguh mulia kan?eh!!~

sekian.=)

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

2 comments:

miss zizie said...

ehem!! dah sebut2 farid dalam entry semula.. baguslah.. senyum selalu tauuuu!!!

Bunga said...

penat tapi mansyukk..bagus rajin..