Sunday, February 12, 2012

pandanglah masalah dari kaca mata hati yang suci

assalamualaikum,

rasa macam nak update skema sket..haha.so,aku dah dapat idea apa yang aku dapat minggu ini.selepas akak aku bertanya.she asked me:

"eh,kamu takda masalah ke dekat UUM,dengan kawan-kawan ke?"

"ha,kenapa?tetibe tanya..?

"sebab kamu jarang bercerita ada masalah dengan siapa-siapa"

ea?..baru aku terfikir,rupanya kalau aku ada masalah dengan kawan-kawan aku tak cakap kat kakak aku ea.ha,selama ini,dia kata aku asyik cerita perkara yang gembira aje.apa yang menarik.

aku fikir lagi.ha,betul jugak.terus aku jawab:

"ada aje,tapi malas nak amek pikir sangat,yang penting bersabar dan bersykur"

act,semua orang akan ada masalah dengan kawan.lagi pulak kawan yang baik dengan kita.tapi,watpe nak amek negatif sangat sebab aku fikir jugak,aku pun bukan sempurna pun,ada aje orang pernah terasa dengan aku.itu aku akuilah.

seramai mana orang suke,sayang aku,aku tetap tau seramai itulah ada orang tak menyukai aku.yeah? ada berani nak ngaku?kahkah~

aku ada aje musuh,aku bukan nak musuh,tapi diorang jadikan aku musuh dia.entah la,tapi aku wat tak tau aje.cume aku doakan,"Allah lembutkan hati dia,dan hilangkan dendam dia pada aku"..itu aje..

aku tau,aku cume perlu bersabar.kadang aku tau,aku pun pernah lukakan hati orang kan?sampai kesudah mungkin dia akan kecik dengan aku.pada aku,aku takkan penat merayu pada Allah,semoga satu hari nanti dia akan tau,aku lah yang dia cari selama ini.

mungkin sekarang,dia sibuk dengan kebahagiaan dirinya,tanpa memikirkan aku lagi.tapi,takpe.aku nak buat apa,mendoakan dari jauh,semoga dia menemui kebahagiaan yang sebenarnya.iatu pada Allah,yang hakiki.

mungkin juga dia sedang melupakan aku,hakikatnya.aku tak pernah lupakan dia.kalaulah dia tau hati ini kan?..kawan aku ada cakap:

"watpe nak amek peduli orang yang dah taknak kawan dengan kau"

ohhh! tidak.selamanya dia kawan aku,aku tau mungkin jugak silap di pihak aku.tapi,kalau aku salah,aku cepat aje nak mintak maaf,itu lagi baik.

alhamdullilah,aku memang tak simpan dendam kat orang.sebab aku tau,itu salah satu ciri manusia yang memiliki hati yang keras.bila hati keras,susah nak terima kebenaran.lembutkan hati ingat Allah,mengaji dan fahami maksudnya,itu yang terbaik.

aku dah janji dengan diri aku,aku dah taknak bergosip,sebab itu tak bermanfaat.dan membuatkan hati kita jauh dari Allah!..kesian kat hati kita tau,ia perlu dijaga.bila hati bersih,automatik kita akan rasa bahagia.

bila masalah datang,banyakkan hitung diri kita.mungkin ini salah kita?..jangan salahkan orang lain..contohnya,laptop aku rosak baru ini.so,aku fikir,mungkin itu balasan Allah untuk aku,banyak buat maksiat,melalaikan,tak reti guna nikmat Allah bagi.

cuba ambil masa 5 minit,perhatikan aib diri kita.jangan asyik salahkan orang.salahkan diri kita.dan belajar dari kisah lampau..itu yang terbaik..

 pandanglah masalah dari kaca mata hati yang suci.=)

okeilah..sekian..~




-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

5 comments:

reenapple said...

hurm... saya asyik salalhkan diri je..=)

layyinul harir said...

bguslah..boleh muhasabah..=)

Noraim said...

berkawan pada yg sudi. sy pun mcm akak. bila mls sgt nk pk masalah dok diam. lagi baik.

andakse7en said...

brkawan dengan manusia memang begitu.
sebab itulah terciptanya rasa percaya, khianat dll.realiti dear~hehe

kay_are said...

aku pun kadang2 hati keras gak.. depend pada keadaan.. kalau hati syik lembut, asyik kne pijak je..