Monday, October 31, 2011

Adik-adik zaman sekarang

Assalamualaikum..

Alhamdullilah.aku masih berpeluang untuk meng”online”hari ini..ye,kalau ikotkan hati ini.dah malas kot.sebab maklumlah rumah aku kan takde internet.takpelah,kalo ada kang,aku jugak yang tak tido malam..muahaha.Ha,memandangkan 2 adikku sekarang terlibat dengan peperiksaan akhir tahun kan.so,aku sebagai kakak tetibe rasa macam nak jadik cikgu.Okey.aku mulakan dengan adik aku Adibah,tingkatan 4.

Adibah:sopa,ajar aku boleh?
Aku:ha,ajar ape?mehla..(sambil duduk kat kerusi belah kanan dia)
Adibah:ni ha,buku tunai runcit,baki b/b,baki h/b,masa nak bukak,mase nak tutup.tak fahamlah.tengok jap..
Aku:ha..menda senang pun takley wat..haha!!(dalam hati ini macam risau jugak)Jap,meh tengok…boleh la kot ajar..tapi,ada jugak yang aku tak sure.

Yang aku tak tahan sampai sakit tekak aku ajar adik aku..garang jugak aku rupanya..muahaha.saje dengan adik,nanti ajar slow-slow tak faham pulak.satu kampong dengar aku ajar akaun..ehhh!!haha!!Ada jugak aku suh dia tanya cikgu dia semula..hehe..yelah,rumah aku.siapa aje yang tahu akaun..aku aje lah yang kira tau sket.kalo aku budak akaun skang,mesti dah terer kan?ehhh!!!=P…nasib ambil BKAL sem ini.ehh!!..haha.Alang-alang tuh.aku study jugak la mane yang perlu.sebab aku kan exam nanti lepas bukak cuti ini.aiyyokkk!!..@-@Itu adik perempuan.yang adik lelaki bongsu.Ya Allah! Pemalasnya dia.kena tarik dia wat ulangkaji.

Aku:adikkk!exam ape esok?
Adik:BM,bahasa Arab,Jawi,agama islam
Aku:meh belajar bahasa Arab.
Adik:takmau!!..
Aku:dahtuh???dahla ini akhir tahun.tahun depan nak masuk kelas belakang ke?dahla nanti UPSR tahun depan.
Agak tinggi ye suara aku..yelah,boleh pulak memain kan..ishh!!
Adik;ajar aku matematik boleh?
Aku;aik!..exam matematik bila?
Adik:2 hari lagi..
Aku:pelik la.yelah,meh..bawak soalan exam yang harituh..

Okei..aku biarkan adibah sekejap belah kanan.fokus kat adik aku yang lelaki ini..memain pun ada.aku ajar,dia ajar aku balik.Nak tau sebab ape,tau aje lah cara bahagi,nak darab semua kan aku wat lain.diorang kan kena bentuk lazim lah,itulah,kotak ini lah..lebih lagi pecahan,aku buat / aje..diorang kena atas bawah.

Bila adik tegur aku,aku jawablah:

“adik ape tau,orang hebat kena tulis macam sopa tulis lah hahaha!!”

Okei!silap aku jugak kan.aku betulkan kesilapan aku..hihi.yang aku geramnya,ada yang aku check jawapan matematik kertas 2 pun boleh salah yang senang.yang peliknya,bila aku suruh jawab balik.boleh pulak kan.
Sebab ada jawapannya,dia congak aje.jalan kira takde.kan jalan kira dikira untuk skema pemarkahan.

“yang ini kenape takda jalan kira?”
“sebab aku malas,tulis jawapan pun cukuplah”
‘boleh pulak malas-malas,lepas ni,jangan buat lagi,paham,boleh kan.adik sopa kan bagus,pandai pulak tuh”

Sambil tuh,aku gosokkan kepala dia.taknak bagi dia stress dengan aku.padahal dalam hati,mahunya tak marah..haha.. 

Lepas tuh adik cakap:
“sopa aje sabar ajar aku,kalo najwa,lagi garang.sopa ajar lembut aje”

Bukan main ye komen kat kakak-kakak yang lain.lepas itu,aku suruh dia bukak buku agama islam,jawi,bahasa arab.Aku mulakan dengan Jawi.aku suruh dia baca buku teks darjah 5.aku tahu,adik aku berkebolehan baca jawi.yelah,aku risau jugak,kalo seusia 11 tahun masih tak mengenal huruf jawi kan.walaupun ada jugak perkataan dia yang tersekat.aku betulkan mana salah.
Sampai satu part helaian buku itu,aku terjumpa satu kertas.tak sempat aku tengok.adik tarik dulu.

“kertas ape tuh?bak sini tengok!”
“surat cinta!’
“ehhh!!meh sini”
“takmau bagi”
“kecik-kecik pandai dah main surat cinta,sape bagi”
“awek aku la”
‘”ishhh!!silap waktulah bercinta”

Dahla,aku alih ke subjek lain,bahasa melayu dan bahasa arab.aihh!!itulah keluhan seorang kakak malam tadi..haha..hampir ke 12.30 malam.aku suruh adik aku masuk tidur.yelah,dah lewat bagi usia dia nak tidur lewat macam aku kan..haha.sangat tak sesuai..lepas itu,aku sambung la wat kerja aku pulak..
Anyway!..i wish gudluck untuk adik-adik saya yang tersayang…

Nota aku:
Cube jadik kakak yang baik.eh!!

Nota EMFH:
Puas kurayu,puas kuseru,jawapanmu tetap yang dulu.oh sukarnya mengajak mu!namun kasihku padamu cukup padu,lantaran itu,aku akan terus menyerumu pada yang Satu.akan kuteruskan semampuku,hingga kehujung waktu.


-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: