Monday, October 31, 2011

jom masak-masak ringankan beban umi didapur semasa cuti,


ini namanya sotong masak kunyit cili padi.macam biasalah style aku suka aje buat sesuka hati tanpa merujuk mana-mane resepi..haha!~.yang ini tumis macam biasa aje lah,then tambah serbuk kunyit nak bagi pedas,aku tumbuk cili padi.cuma nak bagi pekat sket kuahnya,aku tambah tepung jagung..then,siappppp!!~~licin ye..hehe..

yang ini baru tadi aku buat untuk tengahari bersama tomyam.lauk ini namanya sotong goreng belacan.yang ini tumis macam biasa jugak,cuma tambah sos tiram dan belacan.
 yang ini sama macam yang atas jugak.tapi,tak taruk cili padi.ini sotong masak kunyit aje..kacang aje.!ehh~


 lauk ini namanya ayam masak kicap.pun senang jugak..hehe.ha,aku guna kicap lemak manis cap kipas udang.anggaran kicap sebanyak 2 senduk ,sos tiram 1 senduk.tapi,ayam tuh digoreng dulu tapi jangan garing sangat sebelum masukkan kedalam kuah kicap itu.


ha,ayam ini comot sket!..haha..ayam masak merah.tapi,aku letak santan sket.sebab ini aku try yang macam si awak itu buat masa kelas katering dia.yang ini pun licin jugak..eh!!..
awak!..jadikla saye buat,tapi,kacang pis saya tak taruk!!.=P


yang ini memang wajib kena buat.sebab belakang rumah aku kangkung ini menjalar lebat..haha!so,sebab itu sayur biasanya kangkung goreng belacan aje lah selalu buat..hihi.

sebenarnya,ini sebahagian aje.sebab ada jugak yang aku tak amek gambar..malas nak riak!..haha.antara yang aku cuba jugak ialah masak gulai ikan patin masak tempoyak..(tangan kebahu mate keatas=P)..mesti orang pelik kenapa banyak sotong aje kan?sebab umi aku cakap sotong murah.so,aku guna aje lah bahan yang ada dalam peti ais itu..haha.so,aku cuba untuk tingkatkan lagi mutu masakan.haha.means,gulai ke,kari ke.aku teringin nak buat belajar buat nasi minyak pulak.

satu lagi,kelemahan aku,kalo basuh ikan.masih comot aje siang ikan..uhuk!!..yelah.yang masak itu senang aje bagi aku.nak siang itu susah..ishhh!.boleh itu boleh,tapi nak kate tahap mahir itu susahlah.dalam 70% aje kot.haha.belum cukup persediaan lagi ini.macamane mahu masak kat rumah bakal mak mentua nanti?eh!!..(tangan kebahu mate keatas).muahaha~

okeilah..sambil study akademik,aku cuba belajar didapur.supaya aku tak ternganga-nganga nanti..haha~
sekian.byeee.

nota aku:
umi masak nasik aje,takpun kakak aku yang masak nasik..aku cuba ringankan beban mereka.tapi,kadang-kadang aku pun rindu masakan umi aku.tapi,umi lagi rindu masakan aku kalau aku tak balik rumah..muahahaha~~~=P

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

2 comments:

Syariniey Amran said...

sedapnya lauk pauk nih.lapo pulak nengok petang2 ni haa.haha.syuaf mmg rajin masak kan.untung ler sape dapat nih.hehehe

cik ainisha said...

sedapnye.. yumy2.... kakak...
yok ke blog bru cik pink :)
alitipink.blogspot.com