Tuesday, November 15, 2011

ceritera "hatiku,milikmu" (Part 1)

tahun 2011,

bermulalah detik yang bermakna.kenape?sebab pertemuan dengan kawan-kawan lama di Facebook membuatkan satu cerita lagi terbuka setelah sekian lama.unik kan facebook tuh?.kecik sangat dunia tuh.satu malam,ada satu name memohon "ADD AS FRIEND" di akaun facebook perempuan itu.so,selepas tengok mutual friends ramai sangat.so,approve ajelah.terus sahaja naik dekat "chatting" menegur perempuan itu.

"assalamualaikum awak,masih ingat saya?"

"hmm.siapa erk?saya tengok awak ramai mutual friend dengan saya,so approve aje lah"

"awak ingat cerita 6 tahun lepas tentang surat misteri dari seseorang "

ohhh!terus sahaja menerjah segalanya dalam kepala perempuan itu.

tahun 2005..

ceritanya bermula,seorang perempuan masuk kekelas seperti biasa seperti kebanyakkan pelajar sekolah agama yang lain.tetibe,dibawah meja itu ada sepucuk surat.perempuan itu macam pelik la,surat apekah?aneh!so,dengan lembutnya dia membaca surat itu.

assalamualaikum,
buat saudari yang bernama Layyinul Harir saya sebenarnya sudah lama perhatikan saudari,sudi tak menyambut perkenalan saya,sebab saya berminat untuk berkenalan dengan saudari dengan lebih rapat.sekian.

lepas tu,perempuan itu membuang surat itu,mane mungkin dia mahu membalasnya.rentetan itu,hampir setiap hari dia menerima surat misteri itu.rasa macam terganggu jugak la kan.the,satu hari tuh,sipemberi surat itu,menyatakan name dia.

tahulah siapa pemberinya.kronologi yang begitu panjang dilalui oleh perempuan itu.perempuan itu pun berfikir,macamane nak buat.membalasnya atau tak?..so,perempuan itu rasa dia perlu membalas surat itu.waktu rehat hari itu,perempuan itu menulis surat untuk membalas surat itu..

assalamualaikum,
sebenarnya saya tak kenal sangat awak siapa.tapi,saya tahu awak wujud.tapi,saya perlu jelaskan disini.bukan niat untuk tidak menyambut perkenalan saudara.saya rasa tidak perlu lagi untuk kita rapat buat mase skang.waktu tak sesuai.saya belajar,awak belajar.saya bimbang,andai kita rapat nanti,akan terbit perasaan lain.

saya tak inginkannya waktu sekarang.harap saudara dapat faham,jiwa wanita itu lembut.so,saya takut saya akan hanyut dek perasaan itu.so,saya rasa sebelum ape-ape berlaku.dapat kita mengelaknya.

saya kesini untuk belajar,bukan menyambut perkenalan dengan lelaki bukan mahram saya.saya lagi selesa,lagi senang dengan berkawan dengan kawan perempuan.harap saudara faham ape yang saya mahu sampaikan.

sebab takkan wujud persahabatan lelaki dan perempuan melainkan ada perasaan.sebab ada orang cakap,jika lelaki dan perempuan berkawan baik,akan ada salah seorang yang akan jatuh hati nanti.saya takut dengan semua ini.

awak kejarlah cinta Allah terlebih dahulu,dan saya pun sama.insyallah,nanti jika awak belajar menyintai Allah,Allah akan menyintai awak,Dia akan berikan cinta pada awak.Dan Allah akan bagi lagi satu cinta pada awak,daripada orang yang menyintai diri-Nya.Yakinlah pada cinta Allah terlebih dahulu.

berpisah kita,kerana saya sayangkan awak sebagai saudara islam saya,saya taknak awak lalai,awak leka.kadangkala,kita perlu korbankan cinta dan perasaan ini bagi meraih cinta Allah.itu yang selayaknya.

akhir kate,semoga berjaya dalam PMR nanti..

sekian.wassalam.

pengakhiran itu begitu sahaja,si pemberi surat itu pun mendiamkan diri.perempuan itu rasa tenang dan bahagia bersama teman-temannya.tapi,itu semua dah berlalu.

tetapi November 2011,menemukan kembali perempuan itu dengan lelaki tersebut.

adakah bahagia yang bakal menyusul?..

nantikan dalam next episod. ceritera "hatiku,milikmu" (Part 2)

nota aku:
tetibe rasa bahagia aje skang..eh!!!=P


-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

3 comments:

Ujang9897 said...

sendiri tulis ker..??

akak lu nampak gua katner.., haah gua staf situ..DEKAN lagi..hahaha

reenapple said...

nice story... tapi asal ada sambungan?

Layyinul Harir said...

ujang:
opkos la i tulis sendiri~~

reenapple:
thanks..sebab idea sampai situ aje td..haha~