Tuesday, May 17, 2011

cerita masuk pasar

oh!..apakah itu..hehe..sini aku mahu cerita macamne pengalaman aku mula-mula ditugaskan masuk pasar untuk beli barang dapur.maksud aku,untuk beli ikan,ayam,sayuran semuala.cara nak pilih ikan.cara nak itu ini.ala-ala mak orang masuk pasar la..hehe.

ceritanya bermula sejak umi aku pergi menunaikan haji ketika akhir tahun 2006.sejak dari situ lah,aku akan kena pergi pasar pagi untuk beli barang basah.kami adik beradik hidup berdikari.euuuwww!..9 orang beb!..kami dah bahagikan tugas la masa itu.kakak,abang aku pegang duit yang umi bagi selama kami ditinggalkan..sob.sob.sob..kalau bab pergi pasar,tugas aku dan adik aku yang beli barang.abang aku cuma jadik driver aje..HAHA.okey ape.comel apa kan?haha..kakak aku sorang lagi,kena jaga bab beli barang rumah macam sabun ke,softlan ke,syampu ke.ala-ala tukang shopping la..eh!

siyesly,dulu terkapai-kapai beli barang dapur.kakak aku hanya tulis list barang,nak cari satu hal,dahla besar kot pasar dungun itu.asyik sebelum itu,ikut umi tapi sambil lewa la.hanya ikut dan bawak barang.tak pernah amek tahu mana tempat bawang murah,sayuran murah,ikan murah,harga standard ikan berapa,nak kenal jenis ikan kembung,ikan selayang dan ikan-ikan lain.HAHA.

cuma kalau sampai pasar,aku dan adik aku duk bincang macamnie.

aku:eh,bawang besar kat mane erk murah yang umi selalu beli?
adik:ha,tepi tuh kot.kalau x silap aku.

aku:eh,sayur tempat hujung tuh kan murah?
adik: takla,belah sana..haha.

perbualan itu sebenarnya dalam loghat terengganu la.diubah untuk senang korang faham..euwww~hehe!

terpinga-pinga aku.abang aku tuh,tunggu dalam kereta sambil baca surat khabar..euwwww!..hampeh punya.takmau ke romantik-romantik sket dengan adik beli sayuran ke ikan ke.haha.selama 40 hari itu jugak,membuatkan aku belajar berdikari kot!.eceh..pertama sekali,masak untuk breakfast.aku masak nasi lemak.sebab dah tanya umi siap-siap sebelum umi berangkat.kakak-kakak aku masak untuk lunch.

kesian kot.kakak aku selalu belek buku resepi masa itu.ada sedap,sedap la,kalau tak sedap,senyap aje la.masa itu,dia baru lepas SPM.aku balik sekolah tahu makan aje la.terima aje..mekaseh la untuk kakak-kakakku yang dirindui..^_^sejak itu lah,aku kira macam dah tahu la selok-belok pasar ini.nak beli ikan ke,nak masak ape ke.boleh la tau sket-sket..huhu.

best kot!.pengalaman itu yang mengajar kita.yang aku ingatnya,sepanjang umi pergi,aku teringin nak makan gulai ayam.punyala buat sendiri..tak jadik beb!..sampai buang aje gulai itu..membazir aje..umi balik aje,cerita la segalanya..HAHA..tapi,bila dah duk sini,kira macam takda masalah sangat la nak buat itu semua.alhamdullilah.hehe.bersama Mass la biasanya bincang nak beli barang dapur, apa yang kurang.hehe.layan gambar bawah aku ambil masa pergi WalMart semalam untuk beli ikan dan barang lain.hihi.


ikan pilihan kami..ha,satu lagi ikan yang macam ikan tongkol aku beli..rupanya lebih kurang,amek aje la..haha

 kami akan pilih ikan yang terbiasa nampak di Malaysia aje la.yang lain,seram gak nak try.haha

ha, amekla nak beli yang mana.eh!!dahla istilah nama dia pelik-pelik.buat-buat faham aje la..haha.yang best,suruh dia siang siap-siap.balik rumah basuh yang mane x hilang lagi dan hilangkan hanyir.

muka bajet kurus..haha!!
itu sahaja dari aku..hihi..alah,itu cerita lama yang boleh dikongsi.alhamdullilah,kisah itu semua yang mengajar aku sampai sekarang.satu lagi,kalau dulu-dulu aku suka masak menda same aje.iaitu ayam masak merah aje.sekarang,ayam masak merah pun tak pandang dah!eh..hehe..takla,maksudnya boleh dah la nak masak masakan lain.waa!x sabarnya nak balik rumah.rindu dapur rumah..sekian..=))

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

5 comments:

CT NoArIzAh ArIs said...

Wahhh harga ikannyaaa terjojol mata akk dik.... ratus2 pun ada yea ???

syAfA said...

@kak ariezah,

haah!ada aje ratus2..ratus peso aje.hihi..

Shafiq said...

Mhal tak matawang Peso tu kalau tukar matawang Malaysia?

Solihin Zubir said...

bersih kan pasar sana kalau nk banding ngan mlaysia.. heheh..

syAfA said...

@shafiq

matawang malaysia lagi tinggi..
100 peso=Rm25 lebih kurang macam tulah.

@SZ
haah..taw xpe..hehehe