Tuesday, May 17, 2011

sup sayur sotong | ikan goreng | sambal belacan

salam!...hari ini aku masak sup yang simple-simple.tak mampu buat sup ayam.sebab ayam takda.eh!!..so,layan aje la resepi budak-budak ini.euwwww.kita kena makan sayur taw.sebab nanti ada si awak tuh kata saya tak suka makan sayur..eh!!hehe..

Bahan-bahan:
  1. perencah sup (yang ada sekali dengan sup bunjut,kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih,buah pelaga)
  2. lobak merah,sayur kubis,buah tomato,ubi kentang dibelah 4 ataupun 6 (ikut selera) dan ikot suka la sayur apa,asalkan sayur..hihi
  3. sotong( dipotong bentuk cincin)
  4. bawang besar,bawang putih,halia (ditumbuk)
  5. Garam
  6. air
  7. minyak sedikit
Cara membuatnya:
  1. panaskan minyak sedikit dalam periuk
  2. bila panas,tumiskan segala bawang besar,bawang putih,halia
  3. masukkan bahan nombor 1 kecuali sup bunjut..
  4. bila naik bau,masukkan sotong
  5. kacau lagi,dan masukkan air
  6. masukkan sayuran no 2
  7. bila dah mendidih masukkan sup bunjut
  8. masukkan garam
  9. akhir sekali,masukkan buah tomato yang dibelah 4.
  10. kacau bagi rasa supnya dan tambah apa yang kurang..hehe
*nak lagi sedap tambahkan serbuk lada hitam
*nak lagi sedap masukkan bawang goreng dan hirisan daun sup untuk dihidangkan.
*sup bunjut aku masukkan akhir sekali sebab memang terbiasa buat macam itu duk tengok umi kat dapur buat macam itu.so,aku ikut aje la..hihi.
*sebenarnya aku suka buat sup ayam kat Malaysia.cara buatnya pun sama,cuma takda sayur la kecuali ubi kentang.

p/s:
tapi,aku takda daun sup untuk hias..hehe..sebenarnya,kekadang aku kenal rempah ratus,tapi tak tahu nama..haha..bunga lawang,pelaga aku pun tertukar nama..alah,xpenting pun nama tuh.yang penting kenal bahan..eh!!hihi..

ini ikan goreng..nak resepi jugak ke??hehe..tak payah kot!...kalau rasa nak tau boleh tanya..euwww.!
yang ini sambal belacan dari air tangan Mass..maklumlah barang maknya kirim baru sampai,termasuk belacan. so,aku boleh makan sambal belacan kat obesi taw..muahaha!..alhamdullilah..perencah sup itu maknya kirim jugak la.itu boleh buat sup..mekaseh mak cik azizah! i love u laa~~

Nota Pengukir:
itu sahajalah makanan tengahari tadi untuk kami bertiga disini.aku update entry makanan sebab takda cerita yang best nak kongsi,tentang masakan pun jadilah erk..hehe..sekian.

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

2 comments:

SITI NOARIZAH ARIS said...

Lain org lain cara masaknya yg paling penting kena dgn selera kita..kita yg nk mkn dia xkan nk ikut slera jiran sebelah kot.

Layyinul Harir said...

@kaka ariezah,

ye,betol2!..masuk perut kita gak..HAHA.