Monday, May 14, 2012

Bersangka Baik,Kita Akan Bahagia.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.



Baru aku tahu,bila yakin Allah sentiasa bersama kita,kita takkan rasa dada ini sempit dengan ujian dunia.hebat bukan? Bukankah Allah Maha Besar.rasai kebesaran Allah,DIA yang menciptakan segalanya apa yang ada dalam alam ini.apa yang berlaku pada kita,samaada baik atau buruk.percayalah itu takdir yang terbaik untuk diri kita.semuanya dalam pengetahuan Allah.dalam ayat Quran ada menyatakan bahawa,Allah tahu segalanya termasuklah sekecik-kecik daun kering yang berguguran kebumi.apatah lagi hati kita.yang penting,percaya pada Allah!!!=) Adu pada-Nya...inshallah DIA akan memakbulkan asalkan kita beriman dan bertaqwa kepada-Nya.buat apa Allah suruh,tinggalkan apa yang Allah larang..inshallah!



satu tips aku buat pagi-pagi selepas solat subuh ialah.doakan semoga Allah takdirkan segalanya yang terbaik untuk sepanjang hari tersebut,so bila ujian datang tanpa diundang.hati terus berbisik "ini takdir yang terbaik untuk hari ini,belajar meredhai "..hebat bukan kuasa Allah membisikkan kata-kata positif dihati.aku cuba  mendidik hati berfikiran positif.walaupun kadangkala,aku rasa down sangat.=_=.Amalkan baca yassin setiap pagi.bukannya lama pun 15 minit aje.kalau tak sempat,pasangkan kat laptop ke sementara bersiap kekelas.inshallah sempat.ajarkan telinga sentiasa mendengar alunan suci al-quran.inshallah! jiwa akan lembut nanti.


ajarkan diri dengan terbiasa menyebut 2 PERKATAAN ini.."BOLEH JADI......"..faham tak? maksudnya macam ini.contohnya,ada tiba-tiba orang datang cakap kat aku macam ini,.

"syafa,tadi aku dengar ada orang kutuk kau"
"Boleh jadi dia masih tak tahu kebenarannya.Takpe Allah lebih tahu.Moga Allah ampunkan dosanya"



haaa...macam itulah.dan hati kita akan kurang rasa marah.ajarkan hati positif.Jangan buruk sangka.tak seronok sangat hati bila macam ini.kalau susah sangat nak hadapi masalah,rasa dada sempit.hayati laungan Azan.Allahuakbar!Syahdunya..kadangkala jadi sayu.tiba-tiba airmata boleh mengalir.Azan itu jugak memuji keagungan Allah.serahkan segalanya pada Allah.Dia sebaik-baik tempat kembali segala urusan.




disaat ada yang menyakiti hati kita,belajar memaafkan.bukankah memaafkan itu amalan terpuji.banyakkan muhasabah diri.tengok dan nilai kesalahan apa yang kita dah buat.jangan risau,muhasabah diri amalan yang sangat baik dibuat sebelum tido.disaat manusia membenci diri kita,ingatlah Allah menyintai kita tanpa syarat.Jangan risau sangat okey.lalui segalanya dengan tabah.



ha,sebelum mengakhiri coretan ini,minggu ini aku bergelut dengan assignment,program lagi.tapi,ummi pesan kena pandai manage masa.ye,baik ummi!hihi.minggu ini aku menghadapi oral test Mandarin 2, kuiz Organizational Behaviour, Mid exam Kenegaraan,seminar keusahawanan islam dan yang paling best hujung minggu ini ialah kursus pra-perkahwinan.inshallah! semoga segalanya berjalan lancar.Ameen.minggu ini jugak,aku sudah mendaftar praktikum.yeayy! dan jugak minggu ini daftar subjek untuk semester hadapan dan jugak intersesi.*repeat!=P


inshallah! minggu hadapan,aku bercadang ingin fokus kepada paper final exam pulak,sebabnya paper final exam aku start 1 Jun 2012..wahh! bermulanya paper Brand Management..dan akan berakhir 28 Jun.Masyallah!.. takpelah,ini semua pengorbanan ketika belajar.kalau tak,bila lagi.akhir kata,ini sahaja coretan aku sebagai student untuk dikongsi.eceh!anyway,hopefully semester ini berakhir dengan jayanyaaaa! ameen..sekian.



-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: