Tuesday, December 6, 2011

kisah yang perlu kite amek tau.=)

last night,i pergi bilik kawan jap.(sekejap ke?)..hihi.entah macamne,tetibe kan,she requested from me,anything story.she like hoping!..eh!..so,aku terpikir,what story she want me to share?..i asked:

"story,story about what?
"never mind,pasal kisah nabi ke,aku suke dengar masa zaman sekolah dulu,skang ko tolong cerita ape-ape la.ha,kisah nabi yusuf dan zulaikha".


oh!..for me,love story zulaikha dan nabi yusuf sangat best.so,aku cerita start nabi yusuf dapat mimpi sebelas bintang matahari dan bulan sujud padanya sampailah kepada ke perkahwinannya dengan siti Zulaikha.

seingat aku,kisah nabi yusuf adalah sebaik-baik kisah dalam Al-quran.because,story nabi yusuf semuanya dicatitkan dalam ayat suci al-quran.wah!..best kan?




lepas habis settle kisah nabis yusuf..she requested again.haha!..mase tuh dah pukul 2.30am..wah!..then,i continued again about kisah nabi khidir & nabi musa.kisah nie memang dah selalu orang dengar,yang kisah dimana nabi musa nak menuntut ilmu dengan nabi khidir.so,nabi musa ikot nabi khidir.tetapi,nabi musa diingatkan jangan banyak tanye tentang ape dia akan buat nanti.tapi,nabi musa  banyak bertanya sepanjang perjalanan bersama nabi khidir.sampaikan nabi khidir kate,mereka perlu berpisah,sebab tak dapat bersabar..(korang ley google la ea citer nie)..tak larat nak taip..=)



ingatkan stop sampai situ..tapi,dia nak lagi.haha!..so,i continued story about mustaffa kamal atartuk,syed muhammad al-fateh,permaisuri asiah dan firaun,keluarga masyitah,kisah juraij,nabi Isa alaihisalam.kisah nabi nuh.

makam kamal atartuk!..yang tak diterima bumi.. 


Juraij yang sering beribadat hingga mengabaikan panggilan ibunya.hingga didoa ibunya agar mendapat fitnah  dari pelacur.  


sangat best!..i think semua perlu ada buku ini.=)best!!


so,just sharing.knowledge that we should know right?.

before nak balik bilik,she asked me again:
"nanti kau ada anak-anak mesti kau akan cerita kisah nabi kan sebelum tido?"

"oh!,mestilah...biar anak-anak aku tau sape nabi kita,sape Rasulya,sape orang-orang penting dalam agama kita"..

"wahh..dah agak dah.tapi,aku tak tau sangat la,camne ek?"

"aku pun same,alah yang penting kalo free time ke,google la cerita kisah itu semua,banyak membaca kat artikel-artikel islamik ke,kalo ko tak cari mane nak tau kan?haha~

"haa,nantilah kalo free ke..haha.tapi,kalo kau tau ape-ape cerita aje kat aku,aku suke dengar taw"

"insyallah,boleh je..ha,satu lagi,kau anak ustazah ke ek?"

"hahahhahaha!...mane ade,anak nurse aje lah"

so,aku anak nurse je lah..sayang umie!!~..



okeilah..malam nie exam..uwaaa!..(T_T).

nota aku:
cerita Juraij ini,arwah ayah aku penah cerita..arwah ayah suke jugak cerita menda-menda macamnie  yang best kalo dalam kereta ke,lepas makan ke..rindu arwah ayah jugak..(T__T)..nak bakal suami macam arwah ayah la..eh!!=)

aku takde baik pun,but tak salah kan nak belajar jadik baik?..aku hanya mampu dapat berkongsi ape yang bermanfaat.=)

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: