Sunday, April 24, 2011

Tomyam

gambar tak lawa,x bermakna tomyam ini tak sedap taw~
dulu masa zaman matrik kalau pergi umah mak angkat aku kat Arau pernahla memasak kat umah dia.kena puji jap masa tuh..rasa macam kembang seminit!haha~berbalik kepada yang asal,Mak angkat aku ini ajar benda baru bagi aku masa tuh.letak susu pekat dalam tomyam.mulanya macam,ANEH! rasa macam tak percaya.sampaikan mak cik cakap macam nie "syafa tunggu siap dulu,nanti rasa la macame". memang sedapla,lain dari yang biasa,.rasa berlemak sket.alah,kalo tomyam kat kolej Petronas UUM yang orang kata best tu,dia taruk susu pekat! aku dah check masa aku pergi sem lepas.hoho.Makcik cakap,ini cara orang siam masak tomyam.betol la kot!.try la kalo tak caye.lepas tuh,perah asam limau,kasi masam sket.meleleh..hihi

sampai macam tuh sekali mak cik cakap.haha.yang aku ingat  masa tuh,aku buat sayur kangkung goreng belacan.tapi kan.bagi aku mak cik ni sangat terer la dia,kadang aku belajar serba sedikit dari dia la.ada dia cakap "kita orang perempuan kalau masak,kena cepat" .maksudnya,kalau tengah masak jangan slow-slow.kena PANTAS!..mantap gitu mak angkat aku.rupanya dia pernah bekerja sebagai tukang masak kat Istana Arau.serba serbi dia tau masak.aku pun takda rasa semua lagi masakan dia.hoho.kena qadar la.
 inilah beliau mak angkat aku..mak cik Lela..sangat baik..eh! zizie pulak ada sebok kat sebelah.cancel la!
syafa & makcik lela
taraaaa! baru jadik! cun kan anak angkat mak cik ini?muahaha!angkat bakul taw.haha.nanti sem depan ingat nak pergi rumah makcik lagi,barang aku banyak kat sana,aku menumpang ruang rumahnya dengan barang aku.hoho.kebetulan pulak,aku dapat masuk UUM.so,senang la nak menziarahi makcik.tapi kan,sejak duk sini,anak mak cik nama Bella,selalu jugak chat dengan aku..dia kata "kak syafa!ibu kirim salam,ibu kata rindu kak syafa"  waaaa!..nak nanges boleh tak?...kiranya aku tak lost contact lagi la dengan keluarga makcik.semoga mak cik.pakcik,Bella sihat-sihat disana taw.

Nota Pengukir:
aku ada 2 keluarga angkat sejak belajar di Utara Semenanjung Malaysia.satu keluarga di Arau.satu keluarga di Alor Star.yang Alor Star itu,aku cerita lain kali..okei.sekian.
-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

1 comment:

Welcome! said...

Jom join contest.. hadiah menarik menanti anda!!