Monday, March 21, 2011

siapa gigi dia pernah rongak.sila angkat tangan!haha

kredit to google.
masa dulu kan,ala masa kecik-kecik la.mesti korang gigi rongak kan?sebab suka makan gula-gula.balik sekolah beli gula-gula.balik kelas mengaji beli gula-gula.ala,beli 20 posen,dapat 4 biji..haha.mahunya gigi tu tak rongak!..masa aku darjah 3 dulu kan,selalu jugak,kena pergi klinik gigi,sebabnya gigi teruk.nak patah la.goyang la.arwah ayah yang bawakkan aku ke klinik.lepas gigi kena cabut,kena tekap dengan kapas.lepas tuh,darah. yang paling best,kena ceramah free dari doktor gigi..haha~xpandai jaga gigi!!..hik.hik..

tapi kan,bila semakin besar ni,baru aku tahu,kepentingan kita jaga gigi.sebab gigi akan nampak bila kita mulakan percakapan dengan seseorang.ada ke cakap tak nampak gigi?..hihi.itu mungkin nampak gusi aje kan?hehe.itu kes terpencil,takpe.yang penting kita dapat bercakap kan?hehe.

lepas tuh,janji kat diri sendiri.akan jaga gigi.aku nak sangat gigi akan nampak cantik bila mengukir senyuman.walaupun muka ini takda lawa sangat.apa yang penting kita murah dengan senyuman.^_^

aku dah lupa sejak bila entah bermulanya pujian keatas gigi aku.kalau tak silap,sejak masuk sekolah menengah kot!.kalau ada bab-bab check gigi ini.doktor akan cakap macamnie;

"cantiknya gigi awak!
"pandai awak jaga gigi ini"
"takda masalah!.semuanya elok!"

masa mulanya kena puji tuh,mahunya tak lebar senyuman aku..haha.so,bila sekarang orang cakap macam tuh.macam dah lali dah..hoho.alhamdullilah la.takda rongak macam dulu lagi.agaknya kalau sekarang aku rongak,ada tak orang nak kawan dengan aku..haha~~

pernah jugak orang tanya aku macamnie:

"syafa pakai ubat gigi jenis apa ek?nampak macam putih aje gigi tuh"

ayoyo..aku pakai ubat gigi yang HALAL la..haha.dulu pakai cenkudu punya.lama tuh,dah tukar yang HPA pulak.sampai ke Mexico.aku jarang la guna yang Darlie ke,Colgate ke.melainkan terdesak.bila stok habis la biasanya.

tetibe tadi,lepas makan.aku dengan Mass cakap pasal gigi.Mass kata macamnie la lebih kurang ayatnya:

"cantik gigi syafa, Mass suka tengok.nampak macam gigi palsu aje.Mesti syafa jaga makan kan?tak makan ais,tak makan manis-manis kan?"

meletus gelak aku yang kuat!! aku gelak besar.yela,sejak datang sini.tak dengar lagi orang cakap macam tuh.ingatkan takda orang perasan..huahua~kalau ikotkan pengalaman aku menjaga gigi ini.aku akan gosok gigi selepas makan.WAJIB!.yang pastinya,sebelum tidur akan terbiasa amalkan gosok gigi.kalau tak gosok,nanti tak selesa nak tidur malam.selain itu,setiap kali nak solat ke,aku akan gosok gigi jugak.dan alhamdullilah jugak setakat ini,aku xpernah lagi kena tampal gigi.tak tahulah bila dah tua nanti kan?huhu

datang sini pun aku angkut ubat gigi HPA biar sampai cukup hingga bulan 6 nanti sebab aku dah tau,takkan dapat kat Mexico ini.Berus gigi lak,aku bawak 5 sekaligus.aku akan pastikan,berus gigi akan sentiasa ditukar paling kurang,1 batang berus gigi untuk 1 bulan.

apapun,aku bersyukur dengan kurniaan-Nya yang menjadikan gigi aku ini sihat & kuat macam harimau!..eh!..haha.yang pasti,kita sebagai hamba-Nya harus menjaga sebaiknya nikmat yang dikurniakan sebelum ditarik kembali.

sebenarnya,aku malu nak tengok balik gambar aku masa sekolah rendah!.gigi senget!..haha.x sama.ada besar,ada kecik.haha~kelakar la!.

so,apa lagi.ayuh!.jaga gigi anda..haha~tetibe aku jadik doktor gigi kan?=)kan anak nurse!haha~~apa kaitannya?muahaha~

bukan mendabik dada mahupun riak.sekadar perkongsian~

p/s:
sebab itu,aku xsuka perokok!.
kebanyakkan giginya tak lawa..T_T

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

5 comments:

bunga said...

hahahha..bunga pom pernah patah gigi..hahaha..tapi xde gambar..

najwa's said...

wah2, bestnya dapat gigi cantek.. :)

ni dah tua, k nyesal pun tak guna. waaaaaaa.. :'(

Dda Ly said...

sayeeee..tp mase darjah satu dlu laaa..:)

meh ke rumah..
~little newborn~
keep in touch ye..♥♥♥

Citarasa Rinduan said...

salam ziarah..
ruginya kak ayu tak ada gambar masa kecik2..tapi ibu kata..kak ayu tak pernah rongak...

dan..kak ayu pun tak suka perokok

Shafiq said...

Huhuhu.. Gigi saya tak lawa..