Saturday, February 26, 2011

kisah kami & ayam

assalamualaikum!..sebenarnya,hari ini satu pengalaman yang sangat berharga bagi saya.Sebagai seorang yang xpernah sembelih ayam hidup..selama ini,kat Malaysia,selalu aje beli ayam dah dijual kat pasar.Dan balik umah potong aje.so,hari ini,seperti yang saya pernah bagitau,yang pihak U,nak bawak kami ketempat orang yang jual ayam hidup.pergilah kami bertiga,bersama orang ofis 2 orang kerumah penjual ayam.Orang opis tuh nama dioarang ialah Marco & Jose.sampai aje tempat itu,tengok suasana macam okey.xda macam meragukan.beli la seekor ayam..haha~seram kot!.nak pegang ayam hidup.pak cik tuh dah ikat kaki.Dan letak dalam guni.lepas timbang satu ekor 150 peso.gemuk sangat ayam nie..haha.Dalam van suh Naim jaga ayam kat seat belakang!.huhu
ayam dalam guni,Naim ikat kat tiang guni.takot terlepas pulak..haha
 lepas tuh,sampai umah,solat zuhur dan terus kekawasan lapang depan umah untuk penyembelihan cara islam..Naim yang amek peranan untuk sembelih.masa nie,xley tangkap gambar semua kami bertiga tengah pegang ayam.Ini pengalaman pertama saya,betol!.xpernah pegang ayam hidup.Geli sangat masa pegang.
Naim duk bahagikan tugas iaitu saya kena pegang kaki ayam,Mass pegang kepala ayam.Naim akan sembelih leher ayam..hoho.Putuskan urat leher.ayam gerak2..saya tahan aje.Dalam hati,Allah aje tahu.Naim macam perli aje saya dengan Mass.Maklumlah macam takut-takut.Saya suruh dia senyap!hahaha..Pastu ayam disembelih,pastu biar lama sket..baru angkat ayam tuh.letak dalam besen.Naim ada keja dengan kawannya.So,saya dengan Mass kena amek peranan proses ayam.hoho..sampai hati dia..=(
ayam gemuk dalam besen dengan air panas
so,proses seterusnya saya & Mass ambil peranan.
pastu,angkat ayam gemuk ni naik bilik.Dan,tuangkan air panas.
untuk kerja cabut bulu ayam.Ini pertama kali dalam hidup saya.
rumah saya selama ni beli ayam yang dah siap biasanya..maafla..T_T
cabut bulu
 best jugak cabut bulu ayam nie..haha~~
rasa cam sayang ayam.
haha.padahal tadi bukan main geli..haha~~
Ini Mass tengah semangat cabut bulu ayam..hihi
saya basuh tangan jap.semata-mata nak tangkap gambar ini..haha.
Then,sambung cabut bulu ayam nie.
 badan ayam makin botak..
yeay!
x sabar..=)
peace untuk ayam.=)
 lepas siap..seterusnya untuk potong ayam pulak.
Itu tangan sape ntah..=P

gaulkan dengan tepung gandum,bagi hilang bau ayam.
 lepas settle semua.
saya amek alih untuk bersihkan ayam.Mass saya suruh rehat.
padahalnya,Mass pun turut sama penat bersihkan semua.
so,kami memang kerja kuat demi sesuap daging ayam=)
maafla x jelas gambar ini.=(
 basuhkan ayam sampai bersih.sebab saya teruskan untuk masak tengahari.
Menu ialah ayam masak merah..huhu
saya potong ayam dadu.bagi nampak banyak sket..haha
 teruskan masukkan bahan semua la.
saya rindu nak makan ayam merah Umi saya kat umah..waa!
tapi,kali ini saya yakin saya boleh buat..ecece..
kena tunggu sampai kuah pekat dulu baru tutup api.
saya ingat cara umi saya buat.=)

siap..masa untuk saya & Mass makan.

alhamdullilah.
best ayam ini.Mass kata sedap,saya rasa cam kembang jugak la..haha!!
nikmatilah kami berdua boleh tambah-tambah nasik lagi..hihi.
tapi,kami dah simpan untuk Naim.malam kang dia balik,dia makan la.
yela,kan dah beli sama-sama.Makan pun kena sama adil.=)

p/s:
saya dah pandai proses ayam taw..
awak boleh ker??haha.=P

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

3 comments:

Anonymous said...

hehehe..ayam oh ayam..sungguh nikmat memakan mu. hoho..tercapai jua nk mkn ayam mexico. walaupun penat,akhirnya nikmat tak terucap ngn kata2. kn syafa syg?

syAfA said...

hehe..betol tuh syg!haha~~
i syg ayam lebih dari i sayang u taw~
muahaha~~

selamat menjamu selera taw.=)

mySheiRa said...

amboi...syg2 lak aii..hehehhee
oppsss..cpew kah itu yerp??hehehehe

sopa...ak pon xpenoh smbelih aym sndiri..geli kot weyh...hahahahaha