Monday, February 7, 2011

Colima Volcano

ini gambar saya dengan Colima Volcano.gunung berapi yang masih aktif.
untuk pengetahuan anda,gunung berapi ini lah yang boleh dilihat dari bilik saya,
bukak tingkap boleh nampak.nampak cantik aje.
kadang-kadang tuh berasap-asap.
tapi,gambar ini saya amek masa g jalan sini
post itulah yang aku paling suka.sebab gambar chantekk!..hehe
inilah dia nak  full klik sini
orang sini panggil volcan..untuk satu gunung..
kalo banyak volcanoes...macam aku cakap la b4 nie,
apa yag saya nampak kat sini,memang satu benda yang baru.
yela,b4 ni duk belajar geografi aje..x sangka menda nie depan mata..

ini yang saya search info dari wikipedia
dan banyak lagi kalau cari taip aje Colima Volcan..hehe

The Colima Volcano is currently one of the most active volcanos in Mexico and in North America. It has erupted more than 40 times since 1576.
Despite its name, only a fraction of the volcano's surface area is in the state of Colima; the majority of its surface area lies over the border in the neighboring state of Jalisco, toward the western end of the Eje Volcánico Transversal mountain range. It is about 485 km (301 mi) west of Mexico City and 125 km (78 mi) south of Guadalajara, Jalisco.
There are two peaks in the volcano complex: Nevado de Colima (4330 m), which is older and inactive, lies 5 kilometers north of the younger and very active 3860 metre Volcán de Colima (also called Volcán de Fuego de Colima).
Since 1869-1878, a parasitic set of domes, collectively known as El Volcancito, have formed on the northeast flank of the main cone of the volcano.[2]
nampak x,yang ada tanda merah 3 segi tuh dekat Colima.
ha,volcan itulah.ini antara gunung berapi yang famous jugak la.
menurut kawan-kawan kat sini la yang gtau..oh!.
itu aje la..saya duk area Colima,Colima Mexico..
jemputlah datang beraya cina..hehe..
 

itu sahaja untuk sharing dari aku.nanti kalau aku rajen,aku tangkap gambar dari bilik aku okeyh!..
=)

-Terima Kasih Sudi Baca,Diharap Coretan Ini Bermanfaat Untuk Kita Semua-

No comments: